05 September 2013

Jadual Kuliah Zohor September 2013

Assalamualaikum w.b.t

Jadual Kuliah Zohor untuk bulan September 2013 untuk makluman muslimin dan muslimat.

Segarkan jiwa anda dengan mendengar kuliah/ceramah agama. Jiwa setiap manusia sangat memerlukan makanan rohani dan jasmani. Makanan rohani adalah amal ibadat yang kita lakukan pada setiap hari manakala makanan jasmani adalah makanan yang kita makan pada setiap hari. Kedua-duanya amat kita perlukan dalam kehidupan ini bagi mencari keredhaan Allah SWT disamping dapat mengekalkan kesihatan diri kita.

Manusia telah diutuskan/dihantar ke dunia ini untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT. Manusia telah diberikan akal bagi membezakan baik atau buruk sesuatu perkara. Pada masa yang sama Allah SWT mengutuskan nabi-nabi dan rasul-rasul untuk memberi petunjuk kepada manusia supaya beriman kepada Allah SWT. Allah SWT telah memilih wakil dari kalangan manusia sendiri untuk melantik nabi dan rasul.

Peranan yang dimainkan oleh nabi-nabi dan rasul-rasul menjadi sumber/asbab hidayah untuk manusia beriman kepada Allah SWT. Melalui perantaraan nabi dan rasul Allah SWT menurunkan kitab-kitab untuk menjadi panduan/ikutan kepada manusia. Seramai 25 orang dikalangan nabi-nabi telah dilantik oleh Allah SWT sebagai Rasul. Rasul yang terakhir yang diutus adalah Nabi Muhammad SAW.

Baginda adalah Rasul untuk umat akhir zaman. Adakah kita umat akhir zaman? Jawapannya adalah ya, sudah tentu!! Allah SWT telah menurunkan Al-Quran melalui perantaraan Nabi Muhammad SAW. Semasa hayat Baginda, Baginda telah menjalankan dakwah menyeru semua umat manusia supaya beriman kepada Allah SWT. Baginda telah membuat pengorbanan yang sangat hebat untuk menyebarkan agama Islam.

Dengan asbab pengorbanan tersebut Islam telah tersebar ke seluruh dunia sehingga ke hari ini. Ikuti siri kuliah/ceramah agama buat tatapan kita semua. Semoga dengan siri kuliah yang disediakan disini sedikit sebanyak dapat memberikan satu sumber hidayah untuk kita sama-sama meningkatkan keimanan kepada Allah SWT.



0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More