20 March 2013

Sedahsyat Manakah SAKIT MATI?


Kata Imam Al-Ghazali dalam Ihya Ulumuddin, “ Kesakitan dipukul atau ditetak dengan pedang masih boleh meminta tolong dan memekik kerana masih ada kekuatan pada hati dan lidahnya. Tetapi sakit dicabut nyawa, pekikannya tenggelam dan terputus dalam kesakitan yang kian dahsyat meresapi seluruh ruang tubuh dek bersangatan pedihnya. Kesusahan sudah bersangatan padanya. Mendaki ke hatinya dan sampai ke setiap tempat, ceruk dan ruang. Menggoncang segala kekuatan dan melemahkan seluruh anggota badan. Lalu tidak tertinggal lagi baginya kekuatan untuk meminta pertolongan.
Keadaan akal pada ketika itu sudah tertutup oleh kesakitan dan berada dalam keadaan sangat kacau-bilau. Lidah telah dikelukan oleh kesakitan. Sendi-sendi badan telah dilemahkan oleh kesakitan. Dan ia (badan) ingin jikalau boleh istirehat dengan mengeluh, menjerit serta meminta pertolongan. Tetapi tak ada apa yang boleh dibuat lagi. Jikalau masih ada padanya kekuatan, nescaya kekuatan itu memperdengarkan beginya keadaan pencabutan nyawa dan penarikannya, bunyi berbolak-balik nyawa dari kerongkong dan dadanya.
Kepedihan itu berkembang di dalam dan di luarnya, sehingga terangkatlah dua biji matanya ke pelupuk mata. Terkupaslah dua bibirnya. Beralihlah lidah dari dasarnya. Dan hijau anak-anak jarinya. Kejanglah setiap urat daripada urat-uratnya. Kemudian setiap anggota dari anggota-anggota badannya mati beransur-ansur. Pertama-tama dingin tapak kakinya. Kemudian dua betisnya, kemudian dua pahanya. Dan bagi setiap anggota badan itu sakarat sesudah sakarat. Kesusahan sesudah kesusahan. Sehingga sampailah sakarat itu ke kerongkongan. Terputuslah pandangannya dari dunia dan isinya. Dan tertutuplah pintu taubat baginya.”

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More