Adakah minum sambil berdiri
telah menjadi budaya kita? Mengapa Rasulullah S.A.W melarang perbuatan ini?
Pernahkah anda makan dan minum
secara berdiri di dalam kehidupan seharian? Mungkin ada yang berkata YA atau TIDAK sambil tersenyum
dengan seribu makna. Kini, perbuatan makan dan minum secara berdiri ini agak biasa
dan menjadi BUDAYA di kalangan
masyarakat. Tahukah anda terdapat larangan makan dan minum di dalam Islam?
Terdapat segelintir golongan dalam masyarakat tidak mengambil kisah perbuatan
ini, malahan larangan ini dipandang sepi dan dikritik oleh mereka. Islam
adalah sebuah agama yang lengkap (syumul)dalam memberikan panduan dan adab di mana ia
meliputi semua tatacara kehidupan manusia. Misalnya, adab menuntut ilmu, adab
terhadap ibubapa, perkahwinan dan begitu juga islam telah menetapkan adab-adab
ketika minum dan makan.
Biologikal Manusia
Perbuatan meminum sambil
berdiri akan menyebabkan proses penapisan air tidak berlaku. Keadaan ini boleh
menyebabkan penyakit kristal ginjal
Secara klinikal, air yang
masuk dengan cara posisi duduk akan disaring oleh sfinger. SFINGER adalah suatu
struktur berotot (muscular) yang boleh membuka
(sehingga air kencing boleh keluar) dan menutup. Setiap air yang kita minum
akan disalurkan pada ‘pos-pos’ penapisan yang berada di ginjal (kidney). Sekiranya pada
masa tersebut kita minum sambil berdiri maka air yang kita minum itu secara automatik akan
masuk tanpa disaring lagi. Ia akan terus menuju ke kandungan air kencing.
Ketika menuju ke kandungan air kencing itu maka terjadilah pemendapan (sedimentation) di saluran
sepanjang perjalanan (ureter). Oleh kerana terdapat sisa-sisa
makanan yang melekat pada saluran ini maka bermulalah satu penyakit kristal
ginjal (crystal kidney
disease) yang sungguh
berbahaya. Senario ini menjustifikasikan hubungan-kait ureter yang sedikit demi
sedikit menjadi tersumbat tadi.
Larangan Minum Dan Makan
Secara Berdiri Menurut Perspektif Islam
Terdapat beberapa hadis yang
menerangkan perihal tegahan perbuatan minum secara berdiri yang diriwayatkan oleh para
sahabat Nabi Muhammad S.A.W. Di antara petikan hadis yang masyhor;
“Dari Anas dan Qatadah,
Rasulullah S.A.W bersabda; “Sesungguhnya beliau melarang seseorang minum sambil
berdiri, Qotadah berkata:”Bagaimana dengan makan? Beliau menjawab; “Itu kebih
buruk lagi.”
(Riwayat : Muslim
dan Turmidzi)
“Bersabda Nabi Muhammad S.A.W
dari Abu Hurairah; ”Jangan kalian minum sambil berdiri! Apabila kalian
lupa, maka hendaknya ia muntahkan!”
(Riwayat : Muslim)
Manakala terdapat sebuah hadis
yang menceritakan perbuatan Nabi Muhammad S.A.W duduk bertongkatkan lutut semasa
makan seperti di dalam
petikan hadis berikut;
“Diriwayatkan ketika
Rasulullah S.A.W di rumah Aisyah R.A. sedang makan daging yang dikeringkan di
atas lutut talam sambil duduk bertongkatkan , tiba-tiba
masuk seorang perempuan yang keji mulut melihat Rasulullah S.A.W duduk
sedemikian itu lalu berkata; “Lihatlah orang itu duduk seperti budak. Maka
dijawab oleh Rasulullah S.A.W; “Saya seorang hamba, maka duduk seperti duduk
budak dan makan seperti makan budak.” Lalu Rasulullah S.A.W mempersilakan
wanita itu untuk makan. Adapun duduk bertelekan
(bersandar kepada sesuatu) telah dilarang oleh Rasulullah S.A.W sebagaimana
sabdanya; “Sesungguhnya Aku tidak makan secara bertelekan.”
(Riwayat :
Bukhari)
Larangan Minum Dan Makan
Secara Berdiri Menurut Perspektif Sains
Berdasarkan kepada hasil
kajian yang dijalankan oleh seorang Pakar Perubatan bernama Dr. Abdul
Razzak Al-Kailani berkaitan tindakbalas terhadap makan dan minum
secara berdiri telah merumuskan;
“Sesungguhnya makan dan minum dalam keadaan
duduk lebih baik dari segi kesihatan, lebih selamat, lebih puas. Di mana makanan dan
minuman akan melalui dinding perut dengan perlahan-lahan. Manakala minum berdiri menyebabkan cecair
akan jatuh ke dasar perut dengan laju dan akan melanggar lapisan perut. Kalau
perkara ini sering berlaku dan dalam jangka masa panjang, ia akan menyebabkan
perut menjadi longgar dan jatuh sehingga menyebabkan minuman susah untuk
dihadam. Begitu juga dengan makanan.
Posisi secara duduk akan
membuat sistem saraf dan sistem otot dalam keadaan tenang dan menjadi aktif
serta sistem penghadaman akan bertambah kemampuan (ability) untuk menerima
makanan dan minuman
Pandangan ini turut disokong
oleh Dr. Ibrahim Ar-Rawi yang membuat kajian terhadap sistem saraf dan sistem otot telah
menerangkan;
“Apabila seseorang itu berdiri
ototnya menjadi tegang dan pada masa yang sama sistem imbangan pada sistem
saraf pusat (central nervous
system) dalam keadaan
terlampau aktif mengawal semua otot, untuk melakukan proses pengimbangan dan
berdiri tegak. Ia adalah proses gabungan di antara sistem saraf dan sistem otot
dalam satu masa yang menyebabkan manusia tidak mampu mengawal kedua-duanya
untuk rehat. Keadaan otot yang rehat adalah syarat yang terpenting ketika makan dan
minum dan keadaan ini hanya wujud ketika seseorang itu duduk. Ini kerana
apabila duduk maka sistem saraf dan sistem otot dalam keadaan
tenang akan menjadi aktif serta sistem penghadaman akan bertambah kemampuan (ability) untuk menerima
makanan dan minuman. Ini akan menyerap (assimilation) makanan dengan
cara yang betul.
Kesimpulan
Para Fuqaha’ telah khilaf
dalam masalah hukum minum
berdiri ini. Namun begitu,
para Fuqaha’ lainnya ada berpendapat larangan minum berdiri ini telah dimansuhkan (dihilangkan
hukum) berdasarkan hadis Ibn Abbas R.A yang berkata:
“Aku memberi (menghulurkan)
air zam-zam pada Rasulullah SAW, dan Baginda meminumnya sambil berdiri“
Dalam sahih Bukhari, hadis
daripada Abdul Malik bin Maisarah daripada al-Nizaal, dia berkata:
“Ali bin Abi Tholib datang ke
“bab al-Ruhba” dan dia minum sambil berdiri, kemudian berkata
“ada antara kamu tidak suka orang minum sambil berdiri, dan aku melihat Baginda
S.A.W minum seperti yang aku sedang lakukan sekarang (berdiri)”
Kesimpulan yang dapat diambil
daripada perbincangan di atas memberikan kita penjelasan kepada kita bahawa
terdapat dua pandangan berkaitan isu
ini. Pertama, jika terdapat hadis yang melarang daripada makan dan minum
sambil berdiri secara konsisten memberikan signifikasi bahawa perbuatan makan dan
minum secara berdiri adalah tidak digalakkan. Kedua, jika terdapat hadis yang membenarkan perbuatan makan
dan minum sambil berdiri pula ia memberikan pengertian bahawa bukanlah dosa (cuma perbuatan itu tak digalakkan). Pandapat ini
disokong oleh ulamak seperti at-Tabari, al-Khattabi dan al-Hafiz Ibn Hajar.
Air merupakan komponen asas di
dalam kehidupan manusia samada ianya berbentuk molekul sejuk atau panas.
Kewujudannya tidak dapat dipisahkan kerana ia memberikan banyak faedah kepada
manusia
Akhir kalam, kedua-dua pilihan ini (makan atau
minum secara berdiri atau duduk) adalah dibenarkan tanpa larangan/
tanpa makruh (bi duun kiraha). Namun begitu, PERBUATAN MAKAN DAN MINUM
SAMBIL DUDUK ADALAH LEBIH AFDAL kerana Rasulullah S.A.W
melakukannya lebih kerap (banyak kali) berbanding perbuatan berdiri.
0 comments:
Post a Comment