23 April 2013

Subhanallah: Fenomena Alam Semulajadi Yang Menakjubkan


Fenomena alam merupakan salah kejadian ciptaan Allah secara semula jadi . Fenomena ini biasanya terjadi dengan pemandangan yang sangat cantik sehingga boleh memukau sesiapa sahaja yang melihatnya.
Fenomena alam merupakan salah satu kejadian yang amat jarang sekali berlaku. Adakalanya juga ia hanya berlaku sekali sepanjang umur hidup kita. Fenomena ini juga merupakan salah satu tanda kekuasaan Allah SWT yang tiada tandingannya. Terdapat beberapa fenomena alam di bawah ini untuk kita hayati. Terkecuali tentunya tiang cahaya dan migrasi kupu-kupu monarch yang memberi visual nan indah untuk disaksikan. Jom lihat gambar di bawah ini.
1. Migrasi kupu-kupu Monarch
Migrasi massal kupu-kupu Monarch (Danaus plexippus) terjadi saat musim dingin meliputi sebagian besar Amerika Utara menuju daerah selatan. Warna kupu-kupu oranye dan hitam terlihat indah ketika memenuhi langit biru.
2. Tiang Cahaya
Tiang cahaya terjadi saat cuaca sangat dingin ketika kristal es tergantung di atmosfer, maka fenomena alam ini terlihat di langit malam. Semakin tinggi kristal es, semakin tinggi pula tiang cahaya itu terlihat.
3. Maelstorm
Maelstorm adalah pusaran air yang sangat kuat di tengah laut. Pusaran air yang terjadi di Skotlandia dan dapat terdengar hingga bermil-mil jauhnya, walaupun nyatanya maelstorm bisa saja terjadi di mana pun.
4. Badai pasir
Badai pasir terjadi ketika angin kencang mengangkat partikel tanah dan pasir ke atmosfer sehingga membentuk badai. Setiap empat puluh juta tahun ton debu dibawa dari Sahara ke cekungan Amazon.
5. Pusaran api
Yang satu ini mengerikan, namun tetap terlihat indah. Iaitu pusaran api yang terjadi saat tornado. Pusaran api terjadi ketika panas dari api mendorong udara di atasnya sedemikian rupa untuk membentuk pusaran dengan udara dingin di luar. Jika pusaran ini memperoleh pusaran vertikal maka api akan terhisap ke atas membentuk pusaran api.
Pusaran api yang terjadi di Tokyo tahun 1923 membakar semua bangunan di sana yang kebanyakan terbuat dari kayu, sehingga memakan korban 38.000 orang hangus terbakar.
6.  Fenomen Bulan Besar


















NEW YORK – Imej bulan penuh yang paling besar dan cerah. 
Pakar-pakar berkata, bulan itu kelihatan 14 peratus lebih besar dan 30 peratus lebih cerah berbanding pada hari biasa. Jarak bulan dengan Bumi ketika itu ialah 357,000 kilometer. Beberapa jurugambar agensi berita antarabangsa berjaya merakamkan gambar bulan itu di beberapa buah bandar raya utama.
Seorang penulis buku 50 Great Myths of Popular Psychology, Scott Lilienfeld dari Universiti Emory di Atlanta, Amerika Syarikat menyatakan terdapat kepercayaan tinggi bahawa kelakuan ganjil akan berlaku ketika bulan penuh. – Agensi
7. Awan Berlubang
Fenomena awan merupakan salah satu kejadian Allah SWT yang sangat menakjubkan. Terdapat satu fenomena awan yang dikenali Punch Hole Cloud atau Fallstreak telah berlaku dan beberapa keping gambar sempat dirakamkan.
Sebelum ini juga kami pernah menyiarkan beberapa artikel mengenai fenomena awan ini. Satu kejadian ciptaan Allah SWT yang luar biasa. Fenomena ini pula dikenali sebagai Punch Hole Cloud atau Fallstreak. Ia berlaku apabila suhu air pada awan berada dibawah takat beku namun masih belum membeku kerana kekurangan ice nucleation particles. Apabila sedikit particle air mula membeku, ia akan menyebabkan efek domino yg menyebabkan wap air di sekelilingnya turut membeku dan jatuh turun ke bumi. Ini menyebabkan wujudnya lubang besar pada awan cirrocumulus atau altocumulus. Jom lihat gambar di bawah ini.

1 comments:

subhanallah,,,ngerinya...meremang bulu roma tengok...inilah yang dikatakn kekuasaan yang Maha Esa

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More