28 September 2012

Fenomena Aneh: Lautan Buih Menyelubungi Aberdeen, Scotland



Satu peristiwa aneh telah berlaku di kawasan Footdee Aberdeen, Scotland. Namun apa yang berlaku semuanya adalah atas kekuasaan Allah.

Penduduk di kawasan tersebut terbangun dengan perasaan terkejut, terpukau melihat desa mereka diselimuti buih putih, tetapi itu bukannya salji. Jalanan bagi lautan buih yang tebalnya sehinggakan rumah, kereta, bangunan dan tanaman semuanya nampak berwarna putih seperti baru dilanda badai salju.

Seperti di muat BBC, fenomena itu tercipta dari angin yang bertiup kencang ke Laut Utara, mengocak air laut, udara, sisa tanaman dan plankton laut himgga menjadi buih, menyapunya ke darapan. saksikan videonya di pautan ini.



Salah satu penduduk tempatan, Lindsay Gordon menceritakan, badai malam itu sangat keras. Membuat daun jendela berderak. "Aku melihat ke luar tingkap dan ombak Laut Utara seakan maju mendekati kami. Mujurlah, itu hanya busa" kata warga yang tinggal di Footdee sebelum tahun 2000 itu.





Bagaimana busa boleh terbentuk sedemikian dasyat?

"Laut bertindak seperti mesin basuh" kata Prof Christopher Todd, ahli ekologi marin dari Scottish Oceans Institute, University of St Andrews.

Dia berkata, "angin kencang yang bertiup di perarairan Aberdeen mencetuskan 'ombak yang luar biasa'. Udara masuk ke air dan bercampur dengan bahan organik. Kemungkinan ada sel fitoplankton yang menghasil banyak lendir yang membuat pembentukan buih, selain itu musim gugur adalah waktunya fitoplankton mekar. Namun ianya tidak mengancam kesihatan penduduk"






0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More